E-daten in zorg en welzijn steeds populairder

Sterke groei online marktplaats voor vrijwillige en professionele hulp

06 NOVEMBER 2013, NEDERLAND
Steeds meer Nederlanders bieden via internet vrijwillig hulp aan voor buurtgenoten met een hulpvraag. Dit meldt de website Zorgvoorelkaar.com naar aanleiding van eigen onderzoek. In 2013 is het aantal gebruikers van de website meer dan verdubbeld. Dit laat zien dat een digitale marktplaats voor zorg en hulp kansen biedt om een zorgzame samenleving in Nederland in stand te houden.

Op Zorgvoorelkaar.com kunnen geïnteresseerde vrijwilligers reageren op hulpvragen van mensen uit hun buurt. De meest populaire categorieën zijn individueel sociaal contact (maatjes), begeleiding van groepsactiviteiten, klusjes in huis en tuin en hulp bij vervoer. In de door Zorgvoorelkaar.com gepubliceerde infographic valt verder op dat bijna de helft van de vrijwilligers onder de 40 jaar is en dat het merendeel vrouw is.

Mathijs Huis in 't Veld, medeoprichter van Zorgvoorelkaar.com: ‘Eind 2011 hebben wij deze online marktplaats gelanceerd. Het resultaat van de website heeft ons positief verrast. Met name in de gemeenten waar we intensief samenwerken met lokale organisaties weten we veel vraag en aanbod samen te brengen. In deze gemeenten kunnen we 30-40 % meer capaciteit van vrijwillige hulp genereren. Ons streven is om in 2014 landelijke dekking te realiseren, zodat er voldoende nieuwe vrijwilligers klaar staan op het moment dat zorgtaken naar gemeenten worden overgeheveld. Dit gebeurt op 1 januari 2015 en gaat gepaard met forse bezuinigingen.”

"Eind 2011 hebben wij deze online marktplaats gelanceerd. Het resultaat van de website heeft ons positief verrast. Met name in de gemeenten waar we intensief samenwerken met lokale organisaties weten we veel vraag en aanbod samen te brengen. In deze gemeenten kunnen we 30-40 % meer capaciteit van vrijwillige hulp genereren. Ons streven is om in 2014 landelijke dekking te realiseren, zodat er voldoende nieuwe vrijwilligers klaar staan op het moment dat zorgtaken naar gemeenten worden overgeheveld. Dit gebeurt op 1 januari 2015 en gaat gepaard met forse bezuinigingen." Mathijs Huis in 't Veld, medeoprichter Zorgvoorelkaar.com